Veranderverhalen geven inzicht in hoe medewerkers en klanten de organisatie beleven. Dit helpt om een organisatieverandering te introduceren. Door het ophalen van deze verhalen beantwoorden we vragen die helpen om een verandering in te zetten. We ontdekken hiermee de dominante interactiepatronen van de organisatie. We spiegelen deze interactiepatronen vervolgens aan de missie van de organisatie. Zo ontdekken we gezamenlijk in hoeverre deze patronen dienend zijn aan wat we als organisatie willen bereiken.
Met storytelling hebben we het inlevingsvermogen van politiemensen in slachtoffers vergroot
De Nationale Politie heeft te maken met nieuwe normen op het gebied van slachtofferzorg. Politiemensen hebben de taak die normen zo goed mogelijk in de praktijk te brengen. Met als doel slachtoffers beter te informeren, bejegenen en beschermen. Daarvoor krijgen de politiemensen een speciale training. Daarnaast is Tempesta ingeschakeld voor een storytelling traject. Strategische storytelling is een perfecte en impactvolle manier om situaties uit de dagelijkse praktijk te verbeelden. Dat heeft enorm geholpen om het inlevingsvermogen van politiemensen in slachtoffers te vergroten.
Met storytelling helpen we de Nationale politie om slachtofferzorg te bekijken vanuit vier doelgroepen:
- Politiemensen;
- Slachtoffers;
- Interne slachtoffers (politiemensen die zelf een ervaring als slachtoffer hebben);
- Stakeholders
We nemen medewerkers mee in de verandering
Bij storytelling leer je van de (ervarings)verhalen en neem je medewerkers mee in de verandering. We hebben politiemensen slachtofferzorg laten bekijken vanuit hun eigen oogpunt, vanuit het perspectief van het slachtoffer (zowel intern als extern) en vanuit het gezichtspunt van de stakeholder. Wat doet dat wat we juist wel of niet zeggen met slachtoffers? Met mooie inzichten als resultaat. Deze inzichten reiken verder dan hoe politiemensen omgaan met slachtoffers. Het legt ook bloot hoe het ervoor staat met de veiligheid binnen de teams, hoe leiderschap invloed heeft op de aandacht voor dit onderwerp en welke andere interne patronen ertoe leiden dat er meer of minder ruimte is voor slachtoffers.
Bovendien hebben we interventies bedacht om de patronen die slachtoffers niet helpen te doorbreken. Deze zijn belegd in de organisatie zodat de Nationale Politie deze set interventies kan blijven gebruiken.
Met storytelling lieten we zien aan Friesland Campina hoe klimaatneutrale productie leeft bij melkveehouders
De beleving van het thema klimaat neutrale productie onder melkveehouders van Friesland Campina loopt sterk uiteen. Tempesta biedt Friesland Campina, op basis van interviews met melkveehouders, inzicht in de beleving van het thema en de kansen om draagvlak te organiseren op dit thema onder melkveehouders.
Friesland Campina heeft duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan. Bij de zuivelcoöperatie wilde men graag weten hoe het thema klimaatneutrale productie onder hun melkveehouders leeft. Daarop werd Tempesta uitgenodigd om via storytelling meer inzicht te krijgen in de beleving van het thema en de kansen om draagvlak te creëren voor dit thema onder melkveehouders.
Vier verschillende melkveehouders, vier verschillende stories
Wij hebben interviews gehouden met melkveehouders uit vier specifieke subgroepen. Deze vier groepen bleken allemaal een eigen visie te hebben op het thema klimaatneutrale en duurzame melkproductie. Ze hebben ook allemaal een eigen kernargument. Dit kernargument geeft aan waarom een subgroep van melkveehouders wel of juist niet geneigd is om in te zetten op duurzame en klimaatneutrale melkproductie.
Op basis van de interviews met melkveehouders hebben we vier persona’s gemaakt
De melkveehouders wilden graag anoniem blijven. Daarom hebben we aan de hand van de echte interviews vier persona’s gemaakt met fictieve personen. Zij verwoorden precies wat de melkveehouders hebben gezegd.
Storytelling voor organisatieontwikkeling
Op basis van de kernargumenten van deze vier verschillende type melkveehouders heeft Tempesta aan Friesland Campina geadviseerd hoe zij hen kunnen ondersteunen om de vergaande ambities van het concern op het gebied van duurzaam en klimaatneutraal produceren waar te maken.