Het is belangrijk om bewust stil te staan bij de vorm waarin jouw verhaal het beste tot zijn recht komt. Onderzoek wijst uit dat het aanspreken van je rechter hersenhelft (het activeren van de verbeeldingskracht) helpt om informatie sneller op te slaan en te verwerken. Als mens onthouden we grofweg 30% van wat we lezen maar tussen de 80-90% van wat we zien. Zonde dus om daar geen gebruik van te maken!
Tempesta produceert verhalen. We kiezen een vorm die het beste past bij het doel dat je wil bereiken. Dit kan een ondersteunend beeld zijn bij geschreven tekst, een geanimeerde presentatie of juist een film of podcast.
Voorbeelden/cases
- Beeld bij persoonlijke ontwikkeling
- Geanimeerde presentatie
- Films provincies
- Podcasts
Storytelling voor de Provincie Zuid-Holland om medewerkers mee te nemen in de verandering
Provincie Zuid-Holland ondergaat een ingrijpende organisatieontwikkeling. Er komen in snel tempo verschillende veranderingen op medewerkers af. Er wordt strategische storytelling ingezet om ervoor te zorgen dat medewerkers zich iets voor kunnen stellen bij wat er in de volgende fase van de organisatieontwikkeling van ze gevraagd wordt. Tempesta ondersteunt het management hierbij door het maken van een veranderverhaal. Dit helpt om de verandering invoelbaar te maken voor medewerkers. In verschillende stadia van de organisatieontwikkeling wordt er teruggegrepen op dit verhaal. Om dit verhaal nog beter te laten landen maken we een geanimeerde presentatie.
Hoe we met storytelling hét verhaal voor twaalf provincies maakten
Tempesta legt met storytelling het fundament voor de eerste interprovinciale arbeidsmarktcampagne
Binnen de overheid is de provincie een redelijk onbekende werkgever ten opzichte van de Rijksoverheid en gemeenten. Vanwege een toenemende krappe arbeidsmarkt kiezen de 12 Nederlandse provincies om de handen in een te slaan. Met behulp van het gezamenlijke banenplatform www.werkenvoordeprovincie.nu en een social-media campagne onder de #invloedopjeomgeving wordt de provincie als werkgever in beeld gebracht.
Dat is nodig omdat er de komende jaren juist hele uitdagende vraagstukken op het bord liggen van de provincies. Je kunt dan denken aan: hoe gaan we onze beperkte leefomgeving op een goede manier inrichten, hoe gaan we de landbouw verduurzamen en hoe helpen we mee om de energietransitie vorm te geven. Stuk voor stuk thema’s die heel actueel zijn en waarvoor de provincies continue op zoek zijn naar nieuw talent. Maar dat betekent natuurlijk wel: veel aandacht voor het voortraject. Hier ligt de focus op het zoeken van de samenbindende factor. Wat verbindt ons nu als 12 organisaties? Met behulp van storytelling zijn we op zoek gegaan naar verbindende waarden. Deze vormden het uitgangspunt voor de gezamenlijke arbeidsmarktcampagne.
Dit project deden we in samenwerking met The Addstore https://theaddstore.nl